Historia i WOS ZSO Strzegom

Forum dla uczniów ZSO Strzegom


#1 2012-01-29 22:33:44

kamilamazur

Administrator

Zarejestrowany: 2012-01-29
Posty: 24
Punktów :   

wymagania egzaminacyjne z historii

1. Egzamin na poziomie podstawowym trwa 120 minut i polega na rozwiązaniu testu,
obejmującego cały zakres wymagań egzaminacyjnych. Zdający otrzymuje arkusz
egzaminacyjny zawierający różnego rodzaju zadania: zadania zamknięte
(wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu „prawda–fałsz”) i zadania otwarte, które
wymagają samodzielnego formułowania zwięzłych odpowiedzi. Większość stanowią
zadania z tzw. wyposażeniem, a więc z wykorzystaniem krótkiego tekstu źródłowego,
ilustracji (ikonografii), mapy, danych statystycznych i innych źródeł wiedzy
historycznej. Zadania w arkuszu uwzględniają historię polityczną, historię społecznogospodarczą
oraz historię kultury ze wszystkich epok historycznych (starożytność,
średniowiecze, czasy nowożytne, wiek XIX, wiek XX). Zadania sprawdzają
umiejętności opisane we wszystkich standardach dla poziomu podstawowego.
2. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 180 minut i składa się z trzech części.
Wszystkie części zdawane są jednego dnia. Pomiędzy częściami egzaminu nie ma
przerwy. Zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny, w którym:
a) część pierwsza polega na rozwiązaniu testu obejmującego cały zakres wymagań
egzaminacyjnych. Zdający otrzymuje kilkanaście różnego rodzaju zadań:
zamkniętych (wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu „prawda–fałsz”)
i otwartych, które wymagają samodzielnego formułowania zwięzłych odpowiedzi.
Większość stanowią zadania z tzw. wyposażeniem, a więc z wykorzystaniem
krótkiego tekstu źródłowego, ilustracji (ikonografii), mapy, danych statystycznych
i innych źródeł wiedzy historycznej. Zadania w tej części uwzględniają historię
polityczną, historię społeczno-gospodarczą oraz historię kultury ze wszystkich
epok historycznych (starożytność, średniowiecze, czasy nowożytne, wiek XIX,
wiek XX) i sprawdzają umiejętności opisane we wszystkich standardach
dla poziomu podstawowego
b) część druga sprawdza umiejętności pracy z materiałem źródłowym, w tym
umiejętności interpretowania i syntetyzowania. Zdający otrzymuje w tej części
materiały źródłowe i zadania, które podejmują wybrane zagadnienie historyczne.
Zdający udziela odpowiedzi na pytania do podanych w arkuszu różnorodnych
źródeł wiedzy historycznej (źródła pisane, ikonograficzne, statystyczne,
kartograficzne i inne) z co najmniej dwóch epok historycznych
c) część trzecia sprawdza umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej,
przedstawiania oraz oceniania zjawisk i procesów historycznych. W tej części
egzaminu zdający pisze własny krótki i spójny tekst na jeden spośród dwóch
tematów do wyboru. Tematy zaproponowane jako zadanie rozszerzonej
odpowiedzi są zgodne z zagadnieniem głównym arkusza, ale obejmują problemy
z innych epok historycznych niż zamieszczone materiały źródłowe. Zadanie
rozszerzonej odpowiedzi sprawdza umiejętności opisane we wszystkich
standardach.
Zasady oceniania arkuszy egzaminacyjnych
1. Rozwiązania poszczególnych zadań oceniane są na podstawie szczegółowych
kryteriów oceniania jednolitych w całym kraju.
2. Obok każdego zadania podana jest maksymalna liczba punktów, którą można uzyskać
za jego poprawne rozwiązanie.
3. Ocenianiu podlegają tylko te fragmenty pracy, które dotyczą polecenia. Komentarze,
nawet poprawne, wykraczające poza zakres polecenia nie podlegają ocenianiu.
4. W zadaniach krótkiej odpowiedzi, za które można przyznać tylko jeden punkt,
przyznaje się punkt wyłącznie za odpowiedź w pełni poprawną; jeśli podano więcej
odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia w zadaniu, ocenie podlega
tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), o ilu mówi polecenie.
5. W zadaniach krótkiej odpowiedzi za podanie w odpowiedzi informacji (również
dodatkowych, które nie wynikają z polecenia), świadczących o braku zrozumienia
omawianego zagadnienia i zaprzeczających logice udzielonej prawidłowej odpowiedzi,
nie przyznaje się punktów.
6. Zadanie rozszerzonej odpowiedzi (wypracowanie) podlega ocenie według wspólnych,
jednolitych dla danego tematu kryteriów, które ustalono centralnie. Ocenianie zadania
rozszerzonej odpowiedzi z historii oparto na koncepcji tzw. poziomów. Wyodrębniono
cztery poziomy:
􀀳 I poziom: zdający przedstawił niektóre fakty i pojęcia związane z postawionym
problemem; umieścił wydarzenia odpowiednio w czasie i w przestrzeni (na tym
poziomie oczekuje się od zdającego podstawowych dla zrozumienia tematu faktów
i związków pomiędzy nimi)
􀀳 II poziom: zdający wykorzystał posiadaną wiedzę do opisania problemu, wykazał
się prostymi operacjami myślenia historycznego (na tym poziomie oczekuje się
od zdającego nie tylko poszerzenia faktografii, ale również prostych operacji
myślenia historycznego, takich jak: selekcja faktów, przyczyny-skutki)
􀀳 III poziom: zdający podjął próbę wyjaśnienia postawionego problemu
w syntetycznej formie i wykazał się pogłębionym rozumowaniem historycznym
(na tym poziomie oczekuje się od zdającego przedstawienia złożoności zjawisk
i procesów historycznych; analizy z uwzględnieniem takich operacji myślenia
historycznego, jak, np. selekcja i hierarchizacja faktów, synchronizacja
(i diachronizacja), umieszczanie w szerokim kontekście)
􀀳 IV poziom: zdający wszechstronnie przedstawił problem, odniósł się
do dyskusji historiograficznej oraz podjął próbę oceny (na tym poziomie oczekuje
się od zdającego pogłębionej analizy z uwzględnieniem własnych wniosków
i refleksji, a także odwołania do różnych źródeł informacji).
7. Przy przyznawaniu punktów w zadaniu rozszerzonej odpowiedzi uwzględniane są
poprawność kompozycyjna, językowa, stylistyczna i estetyka pracy.
8. Wypracowanie, które nie spełnia wymogów poziomu I zostanie ocenione
na 0 punktów.
9. Zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
10. Zdający zdał egzamin maturalny, jeżeli z przedmiotu obowiązkowego na poziomie
podstawowym albo rozszerzonym otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych
do uzyskania na danym poziomie.
11. Wynik egzaminu – wyrażony w skali procentowej – odnotowany jest na świadectwie
dojrzałości.
12. Wynik egzaminu z historii jako przedmiotu dodatkowego nie ma wpływu na zdanie
egzaminu maturalnego.
13. Wynik egzaminu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.

Offline

 
WZL

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.cs-ziolo.pun.pl www.elliteofdestiny.pun.pl www.mechatronika102mcm.pun.pl www.mzkd.pun.pl www.granarutoarena.pun.pl