Treści nauczania
Społeczeństwo
Jednostka - grupa - społeczeństwo. Struktura życia społecznego. Prawidłowości życia społecznego. Instytucje. Konflikty społeczne, harmonia społeczna. Samoorganizujące się społeczeństwo. Wzory obywatelskiego działania, rola interesów grupowych. Społeczeństwo polskie we współczesnym świecie i jego problemy. Etyka życia społecznego. Postawy prospołeczne (odwaga cywilna, prawdomówność, wrażliwość społeczna, solidarność). Kultura życia publicznego. Subkultury młodzieżowe. Polityka
Obywatel a władza w systemach totalitarnych, autorytarnych i demokratycznych. Fundamentalne zasady demokracji: antyczne i chrześcijańskie korzenie demokracji. Demokracja i wartości, konflikty wartości w życiu publicznym. Współczesne doktryny polityczne. Prawa i obowiązki, cnoty obywatelskie, kultura polityczna. Formy uczestnictwa obywateli w życiu publicznym. Ustrój państwowy Rzeczypospolitej Polskiej; organy władzy i ich kompetencje, administracja publiczna, samorząd terytorialny. Prawo
Pojęcie prawa, normy prawnej, przepisu prawa. Funkcje i zadania prawa. Rodzaje prawa (prawo międzynarodowe, europejskie i krajowe, prawo kościelne, prawo naturalne i stanowione; prawo cywilne, karne i administracyjne). Prawa człowieka - źródła, dokumenty, procedury. Tworzenie prawa. Hierarchia norm prawnych. Akty prawne - wyszukiwanie i rozumienie przepisów prawa. Polska, Europa, świat
Integracja europejska, Polska w Europie. Ład międzynarodowy - konflikty i systemy bezpieczeństwa. Problemy współczesnego świata.
Osiągnięcia
Rozumienie problemów życia publicznego, określanie ich przyczyn i przewidywanie skutków. Krytyczne korzystanie z różnych źródeł informacji dotyczących spraw publicznych. Umiejętność formułowania, uzasadniania i obrony własnego stanowiska na forum publicznym. Umiejętność organizowania działań o charakterze obywatelskim. Znajomość zasad i umiejętność stosowania procedur demokratycznych. 6Znajomość podstaw ustroju Polski zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w tym praw i obowiązków obywatelskich. Rozróżnianie kompetencji poszczególnych organów władzy i instytucji państwowych i samorządowych. Rozumienie stanowisk uczestników debaty publicznej i umiejętność krytycznej analizy ich argumentów. Analizowanie motywów działań i wyborów dokonywanych przez uczestników życia publicznego z punktu widzenia podstawowych wartości życia społecznego; ocena własnych decyzji i działań. Orientacja w podstawowych zasadach prawa i polskiego systemu prawnego. Rozumienie aktów prawnych; umiejętność formułowania argumentów dla poparcia własnego stanowiska. Wypełnianie druków urzędowych, sporządzanie pism do władz publicznych i innych instytucji. Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów publicystycznych i popularnonaukowych dotyczących nauk społecznych, polityki i prawa.
ZA: PODSTAWA PROGRAMOWA WOS
|